Zijn laadpalen universeel? Kan elke auto aan elke paal laden?

Het korte antwoord is ‘nee’, we moeten hier rekening houden met de verschillen tussen gewone laadpalen en snelladers. We lichten deze verschillen in dit artikel kort toe.

De standaard voor gewone laadpalen

In januari 2013 besloot de Europese Commissie om de IEC 62196 Type 2 stekker als standaard te gebruiken binnen Europa. Die stekker wordt in de volksmond ook weleens ‘Mennekes’ genoemd, naar het bedrijf dat de stekker ontwierp.

Je herkent deze connector aan de ronde vorm met een afgeplatte bovenkant. Via de zeven contactpinnen is een maximum laadvermogen van 43 kW mogelijk (3-fase).

De standaarden voor snellaadpalen

De Mennekes-stekker is niet geschikt voor DC-snelladers. Die zijn uitgerust met een CHAdeMO of CSS-aansluiting.

CHAdeMO staat voor “CHArge de Move”. Het is een Japanse standaard die we terugvinden in elektrische modellen van Nissan, Peugeot, Citroën, Honda, Kia, enz. Deze elektrische connector haalt laadsnelheden tot 62,5 kW.

Het Combined Charging System (CSS) wordt gebruikt door Tesla, BMW, Volkswagen, Ford, Porsche en Hyundai. Deze stekker bestaat uit een Mennekes-aansluiting bovenaan (zonder de AC-pinnen) en twee extra DC-pinnen onderaan. Met deze opstelling is een maximaal laadvermogen van 350 kW via gelijkstroom mogelijk.

En wat buiten de Europese Unie?

Buiten Europa zijn er soms andere standaarden. In Japan en de Verenigde Staten is bijvoorbeeld de Yazaki-stekker ingeburgerd. Die is ontworpen voor een eenfasig systeem van 120 of 240 V (met een max. vermogen van 19,2 kW).

PS: op onze wegen rijden auto’s met een Yazaki-aansluiting rond. Het gaat dan om oudere modellen die voor de Europese regelgeving op de markt kwamen. Ook die kunnen probleemloos laden. Al wat je nodig hebt is een laadkabel met een Mennekes-aansluiting aan de paalzijde en een Yazaki-aansluiting aan de autozijde. 

Met of zonder vaste laadkabel

Snelladers zijn altijd uitgerust met vaste laadkabels. Er is zowel een CHAdeMO als een CSS-stekker beschikbaar voor een maximale compatibiliteit.

Bij gewone laadpalen moet je vaak zelf een laadkabel voorzien met de juiste aansluitingen. Die wordt meegeleverd met de auto, maar je kan ook een nieuwe kopen die bijvoorbeeld een beetje langer is.

Zelf elektrische laadpalen plaatsen?

Kies voor innovatie en een toekomstgerichte partner voor uw laadoplossing.