Wat is het verschil in ecologische voetafdruk tussen verschillende soorten auto’s?

Is een elektrische auto de meest milieuvriendelijke optie? Of ga je toch beter voor een model op diesel of benzine?

In dit artikel proberen we deze vragen te beantwoorden. We bekijken de ecologische voetafdruk van een elektrische aandrijving en vergelijken die met de traditionele verbrandingsmotoren.

Hoe bereken je de ecologische voetafdruk?

De belangrijkste maatstaf bij het berekenen van de ecologische impact is de CO2-uitstoot. Want koolstofdioxide heeft invloed op de opwarming van de aarde.

De Europese groep Transport & Environment deed een studie waarbij ze de milieu-impact van auto’s op diesel, benzine en elektriciteit vergelijken. Hierbij houden ze rekening met:

  • CO2-uitstoot tijdens het rijden (uitstoot verbrandingsmotoren of stroomproductie voor elektrische auto’s)
  • CO2- uitstoot tijdens de productie van de auto
  • CO2-uitstoot tijdens de productie van de batterij

Laden aan een laadpaal

Diesel en benzine

Uit het onderzoek blijkt dat een benzineauto een gemiddelde uitstoot van 253 gram CO2 per kilometer heeft. Diesel scoort iets beter met 233 gCO2/km. Zoals eerder al gezegd, gaat het niet alleen om de uitstoot van de verbrandingsmotor, maar ook om de productie van het voertuig.

Worst-case scenario elektrische auto

De meest vervuilende combinatie is een elektrische auto met een batterij uit China die rondrijdt in Polen, waar een groot deel van de elektriciteitsproductie door kolencentrales gebeurt. Maar zelfs in dit geval is er een CO2-besparing van 22% t.o.v. dieselauto’s en 28% t.o.v. benzine.

Best-case scenario elektrische auto

Hoe ziet de ideale situatie er dan uit? Wel, dat is een elektrische auto met een batterij uit de EU die rijdt op stroom die grotendeels uit hernieuwbare bronnen komt (bijvoorbeeld Zweden). Deze combinatie stoot maar liefst 79% minder CO2 uit dan een dieselauto en 81% minder dan een benzinewagen.

Nederland en België

Wie in Nederland elektrisch rijdt heeft een gemiddelde CO2-uitstoot van 97 g/km, en in België slechts 80 g/km. Dat is ongeveer 65% beter dan benzine en een besparing van circa 62% in vergelijking met diesel.

E-mobility wordt steeds groener

Er is nog meer goed nieuws, want de ecologische voetafdruk van elektrische auto’s verbetert door:

  • Een vergroening van de energiemix. Landen investeren meer in hernieuwbare energie zoals windmolens, zonnepanelen en watercentrales.
  • Een verbetering van batterijtechnologie. De technologie om elektrische auto’s te maken is nog relatief nieuw. Toekomstige modellen worden efficiënter, wat hun relatieve CO2-uitstoot verlaagt. Ook het aandeel gevaarlijke metalen, zoals kobalt, daalt sterk.
  • Hergebruik batterijen. Door autobatterijen na hun levenscyclus opnieuw te gebruiken, bijvoorbeeld als thuisbatterij, worden ze nog duurzamer.

Zelf elektrische laadpalen plaatsen?

Kies voor innovatie en een toekomstgerichte partner voor uw laadoplossing.